Baterija z življenjsko dobo 28.000 let – kdaj?

10. december 2022

Razvoj tehnologije na področju mobilnosti in hiter napredek električnih vozil je odgovoril na številne izzive, ki jih je predstavljal transport, predvsem na področju obremenjevanja okolja. 

Količine emisij toplogrednih plinov, za katere so odgovorni posamezniki so namreč zadnja leta strmo naraščale in napori, ki jih kot družba dajemo v ozaveščanje in informiranje počasi kažejo rezultate, recimo na področju navad posameznikov na področju mobilnosti. Vse več posameznikov in posameznic, pa tudi podjetij se odloča za električno mobilnost. A s hitrim razvojem električne mobilnosti in večjim povpraševanjem smo naleteli na novo težavo – baterije.

Salar de Atacama v Čilu kjer bi naj bile največje zaloge litija na svetu.

Vse več izdelanih baterij pomeni tudi vse več izrabljenih baterij

Proizvodnja Li-ion baterij za potrebe električnih vozil je bila leta 2021 za 72.6% višja kot leta 2020. Zakaj? Verjetno tudi zato, ker se je v istem obdobju registracija električnih vozil povečala za skoraj 100 odstotkov. Vse več baterij pa pomeni tudi vse več izrabljenih baterij in vse višja poraba surovin, ki so potrebne za njihovo izdelavo. Dejstvo je, da so te baterije narejene iz mnogih dragocenih, manj ali bolj dragih kovin, kar je precejšnji motivator, da bi jih proizvajalci po njihovi pretečeni uporabi zbirali in nato reciklirali, a tega zaenkrat niso dolžni početi.

Mimogrede, 10. marca letos je Evropski parlament sprejel dogovor, v katerem so zajeli baterijske sklope električnih vozil in baterije pametnih telefonov. Dogovor zahteva večjo transparentnost na področju proizvodnje, uporabe in tudi odlaganja odpadnih baterij in bo od proizvajalcev zahteval, da uporabnikom omogočijo enostavno odstranitev oziroma menjavo baterij v mobilnih telefonih (in podobnih napravah) ter električnih skirojih, ne da bi za to potrebovali strokovno pomoč oziroma usposobljenost.

Podjetje NDB napovedalo baterijo z življenjsko dobo 28.000 let

Kalifornijsko podjetje NDB je konec letošnjega poletja sporočilo, da so izdelali baterijo na lastno energijo, ki je v celoti izdelana iz radioaktivnih odpadkov in ima življenjsko dobo 28.000 let (!) in je tako primerna, če ne idealna, za vgradnjo v električna vozila in pametne mobilne naprave. V praksi je realnost malce drugačna, pa še vedno vredna pozornosti. Podjetje pravi, da lahko ta baterija deluje do 28 000 let, a le, če se uporablja v okolju z nizko porabo energije (satelitski senzor), pa vendar ji kot avtomobilski bateriji napovedujejo življenjsko dobo 90 let, kar je tudi zelo veliko.

Prikaz delovanja baterije NDB (Nano Diamond Battery).

V čem je poanta? Baterija sama ustvarja svoj naboj, zgrajena je iz dveh vrst nanodiamantov in je pri uporabi v vozilih ali drugih premikajočih se stvareh skoraj odporna proti trkom. Za nameček naj bi ta baterija, po trditvah podjetja NDB, oddajala manj sevanja kot človeško telo. Predstavniki podjetja pričakujejo, da bodo v nekaj letih komercializirali različico z majhno močjo, v približno petih letih pa še različico z veliko močjo.

Dodano vrednost pa predstavlja tudi sestava te baterije, saj so narejene iz jedrskih odpadkov, torej radioaktivnih odpadkov, ki nastajajo v jedrskih elektrarnah. Gre za strupene in nevarne odpadke, ki drugače razpadajo tisoče let – kot bi povzeli mnogi: “Win-win” kombinacija!

ABmobil

ABmobil smo mlado podjetje z izkušeno ekipo, ki ustvarja globalne trende učinkovite in okolju prijazne mobilnosti. Z več kot 25 leti izkušenj v avtomobilskem poslu najbolje omogočamo mobilnost uporabnikov, ki ne želijo biti le kupci vozila.