Električni avtomobili, baterije in nizke temperature
9. marec 2022
Mrzli in zimski dnevi se v nekaterih predelih Slovenije še niso povsem poslovili. Vozniki dobro veste, da lahko ti dnevi prinesejo številne nevšečnosti, kot so daljši zastoji, sneg ali poledica na cesti, nizke temperature, nepredvidljive razmere, dosegljivost goriva, itn.
Baterijsko električni avtomobili z zimskimi razmerami res niso prav najboljši prijatelji, pa vendar, preverjene dobre prakse dokazujejo, da je z nekaj spretnosti in znanja, strah pred nedelovanjem vašega električnega avtomobila v zimskih razmerah odveč.
Idealne temperature, v katerih torej električni avtomobili delujejo najbolje, se gibljejo med 20 in 25 stopinjami. Ko so temperature očitno nižje, bo baterija nekaj energije porabila že zato, da sama sebe ogreje vsaj na najnižjo mejo optimalne temperature. Ko pa se temperature spustijo zares nizko, pa dodajte še počasnejše polnjenje baterije. Najpogosteje lahko slišimo, da nizke temperature vplivajo na doseg in deloma je res tako, saj se ob nizkih temperaturah kemična reakcija, v kateri nastaja električna energija upočasni, kar posledično skrajša doseg. Poleg tega pa se tudi samopraznjenje baterije enostavno pospeši.
Praktični preizkus dejanske izgube posameznih električnih avtomobilov so preverili člani norveškega avtomobilskega kluba NAF. Ugotovili so, da povprečna izguba dosega znaša do 15 odstotkov, kar v praksi pomeni, da so pri nekaterih modelih, ki so jih testirali, izmerili do 100 kilometrov zmanjšan doseg. A ker so rezultati različni glede na izbran model, predlagamo, da konkretne meritve preverite v spodnji tabeli.

Pri norveškem klubu so test tokrat opravili pri temperaturah v razponu med 0 do -10 stopinj Celzija.
K skrajšanju dosega bistveno pripomorejo dodatni porabniki
Dodatni porabniki, predvsem njihova neracionalna raba, lahko povzročijo bistveno krajši doseg. Kateri konkretno? Recimo uporaba klimatske naprave, gretje sedežev, volana, gretje stekel, ogledal, sneg na cesti, kratke mestne vožnje z večkratnim ogrevanjem baterije, itn. Pomembno je, da te dodatne porabnike vklapljamo res le takrat, ko jih potrebujemo. Kar nekaj trikov nam lahko pomaga, da se težjim zapletom z nizkimi temperaturami izognemo.

Vse hitreje razvijajoča se tehnologija je omogočila hiter vzpon električnih vozil in hkrati korenite prilagoditve proizvajalcev.
Kaj storiti? Konkretni nasveti:
» električni avtomobil naj bo preko noči parkiran v garaži
» za ogrevanje namesto klimatske naprave raje vklopite gretje sedeža in/ali volana, saj boste s tem porabili manj energije
» baterijo ogrejte med polnjenjem na priključku
» ostale porabnike (delno zgoraj navedene) vklapljajte, ko jih zares potrebujete
» če se da, vozite v Eco modusu
» preverjajte pritisk v pnevmatikah (ta v hladnih dneh pade)
» razmislite o vgradnji toplotne črpalke (če vozite vsakodnevno se hitro povrne)
Vse hitreje razvijajoča se tehnologija je omogočila hiter vzpon električnih vozil in hkrati korenite prilagoditve proizvajalcev. Četudi do 20 odstotkov nižji doseg ne predstavlja nepremostljivega izziva, še posebej ob utečeni in organizirani rabi električnih vozil, vse več novejših vozil omogoča tudi možnost vgradnje toplotne črpalke in številne eko nastavitve, ki optimizirajo delovanje baterije. In prav baterije sodijo v področje z veliko potenciala, saj je napredek opazen prav z vsako novo generacijo električnih vozil.