Kako razvoj električnih vozil vpliva na bencinske črpalke?
29. avgust 2023
Na cestah, tudi na naših, lahko vse pogosteje opazimo električna vozila. Hiter razvoj sodobne tehnologije je namreč omogočil tako hiter razcvet in razvoj samih električnih vozil, pa tudi bolj zmogljivih baterij in pogostejših in hitrejših polnilnih postaj. Na nove trende pa se morajo odzivati tudi bencinske črpalke. Kaj jih pri prehodu ovira, kje vidijo svoje priložnosti?
Glavno vprašanje: zamenjati vso ponudbo ali zgolj dodati novo?
V tujini nekatere beninske črpalke dodajajo električna polnilna mesta, spet druge pa svoje storitve že menjajo v celoti. Na odločitev, da celotno ali del svoje infrastrukture spremenijo v omogočanje polnjenja EV vpliva več faktorjev, med drugim njihova lokacija, cena, zahteve glede električne energije, pa tudi čas pretvorbe. Da odločitev ni tako hitra in enostavna potrjuje tudi Neha Palmer, izvršna direktorica TeraWatt Infrastructure, ki razvija mrežo centrov za polnjenje električnih vozil za operacije voznega parka v Kaliforniji, Arizoni in Novi Mehiki, ki poudarja, da je “ugotavljanje, kako to spremembo narediti na aktivni lokaciji, lahko zapleteno in zahtevno.”
TeraWatt Tuscon – avtocestno polnilno središče (Electric Coridor) v USA.
Bencinske črpalke se večinoma odločajo za polnilnice s hitrejšim polnjenjem
O tem koliko časa potrebujemo, da napolnimo baterijo EV smo na naši spletni strani že pisali, v praksi pa lahko vozniki EV hitro ugotovite, da se ponudba različnih vrst (glede na hitrost polnjenja) polnilnic za električna vozila razlikuje predvsem glede na lokacijo, kjer se te nahajajo. Lokacije, kot so pisarniški kompleksi, bolnišnice in hoteli, večinoma omogočajo oziroma ponujajo počasnejšo možnost polnjenja. Gre predvsem za posledico predvidevanja, da ljudje na teh lokacijah običajno ostanejo na mestu več ur.
Bencinske črpalke pa vlagajo v močnejše polnilnice, ki električno vozilo napolnijo v 20 do 30 minutah. A ta ponudba za voznika ni brezplačna, kot je v veliki večini primerov polnilnic s počasnejšim polnjenjem. Morda je tudi to razlog za vse hitrejše izginjanje bencinskih črpalk. Medtem, kot večji ponudniki dodajajo nove storitve, saj gre pri njih predvsem za neko obrambo in hkrati ofenzivo na trgu, manjši zaostajajo. Kot izpostavlja Shubhendra Anand, podpredsednik za raziskave in strategijo pri Market Research Future, se je število bencinskih črpalk v zadnjih treh desetletjih strmo zmanjševalo in pričakuje se, da se bo trend nadaljeval v prihodnjih letih. Po ocenah vsaj četrtini bencinskih servisov po svetu grozi zaprtje do leta 2035, če ta ne bodo prilagodila svojih poslovnih modelov pa sporoča svetovalno podjetje BCG.
V Združenih državah Amerike si je trenutna administracija zastavila cilj, da bo imela do leta 2030 vsaj pol milijona polnilnic za EV v državi, kjer bodo ta vozila predstavljala vsaj 50 odstotkov prodaje novih avtomobilov. Trenutno številke kažejo, da je v celotnih ZDA več kot tri milijone električnih vozil in več kot 130.000 javnih polnilnic.
Dejstvo je, da so evropska naftna podjetja med vodilnimi v energetskem sektorju na področju globalnega polnjenja električnih vozil. Energetska skupina Shell ima poleg lokacije v Fulhamu “vozlišča mobilnosti samo za polnjenje električnih vozil” na Kitajskem in Nizozemskem. A kot sporočajo, nameravajo imeti do leta 2025 v lasti več kot 70.000 javnih polnilnih mest za električna vozila po vsem svetu, do leta 2030 pa 200.000.
Shellovo vozlišče mobilnosti “Shell Recharge” v Fulhamu.
Glavni faktor je lokacija (in dodatna ponudba), pa tudi vstopni stroški
Po podatkih Ministrstva za energijo v Združenih državah Amerike se 80 odstotkov polnjenja EV opravi doma, kar je eden glavnih razlogov, da je ponudba za polnjenje EV relativno neprivlačna za ponudnike. A obstaja še ena ovira – obstoječe nepremičnine so lahko neprimerne. Tradicionalna bencinska črpalka ima lahko dva otoka s štirimi črpalkami za tekoče gorivo; če pa bi želeli doseči enak učinek glede na izkoriščenost ponudbe, bi to zahtevalo približno 40 polnilnih postaj.
Več priložnosti pa imajo večje trgovine v kombinaciji s ponudbo polnjenja, kot so v tujini recimo trgovine Sheetz, Wawa, Royal Farms in Buc-ee’s, ki delujejo tudi kot operaterji bencinskih črpalk in so že začele dodajati električne polnilnice na določenih lokacijah. Te lokacije namreč uporabnikom ponujajo tudi dodatno ponudbo, od hrane, pijače, do zabave.
A še vedno je ključ do odločitve lokacija. V ZDA že obstajajo večji ponudiniki, ki so se odločili dodatne storitve polnjenja električnih vozil ponuditi v določenih zveznih državah kjer imajo svoje franšize, v drugih pa ne. Zakaj? SQRL Holdings upravlja bencinske črpalke in trgovine na več kot 150 lokacijah in ponuja električno polnjenje na izbranih lokacijah na Floridi, v Arkansasu pa ne, četudi imajo tam več kot 60 postaj. “Nikoli si ne bi povrnil svoje naložbe,” je dejal ustanovitelj Blake Smith in pripomnil, da bi prehod na vse električne polnilnike lahko potekal desetletja.
Seveda pa so visoka ovira pri prehodu na ponujanje polnjenja električnih vozil tudi vstopni stroški vzpostavitve spremembe. Strojna in programska oprema za hitro polnjenje lahko znašata med 50.000 ameriških dolarjev za en polnilnik in pol milijona ameriških dolarjev za več hitrih polnilnikov in razpršilnikov. Po ocenah Yaira Nechmada, soustanovitelja in izvršnega direktorja Nayaxa, globalne platforme za omogočanje trgovine in plačil, ki ponuja svoje storitve bencinskim črpalkam, se lahko naložba v povprečju povrne v povprečju od sedem do deset let.
Mercedes-Benz načrtuje izgradnjo 2000 polnilnih središč, od katerih bodo tri v Atlanti (ZDA), Chengduju (Kitajska) in Mannheimu (Nemčija) začela delovati že oktobra letos.
Pričakovati je, da se bodo spremembe na trgu bencinskih črpalk še dogajale, predvsem pa bo prilagoditev terjala streteške premisleke in upoštevanje različnih vidikov, od spreminjajočega se stila življenja posameznikov, do vse hitrejšega razvoja tehnologije.
V ABmobilu bomo spremembam sledili, jih poskušali celostno analizirati in z vami tudi v prihodnje deliti vse novosti na tem področju.