Kaj se zgodi, ko se baterija v električnem vozilu dokončno iztroši?
28. junij 2023
Vrsto let se je kot ena ključnih debat na področju električne mobilnosti pojavljala polemika o zmogljivosti baterij, ki poganjanjajo električna vozila. Z vse hitrejšim razvojem napredne tehnologije in razvojem proizvajalcev so električna vozila danes vse bolje konkurenčna preostalim vozilom. A pojavlja se novo vprašanje – ste se kdaj vprašali kaj se zgodi, ko kapaciteta baterije v električnem vozilu pade pod 80%?
Ker se uporaba električnih vozil še naprej povečuje, se povečuje tudi pomen učinkovitega recikliranja baterij. Da, to je izziv, a tudi priložnost, ki bi lahko pomagala utreti pot k bolj zeleni, bolj trajnostni prihodnosti.
V luči varovanja okolja in naporov številnih pri spremembah navad na področju mobilnosti, obstaja veliko strahov, da bi lahko ti zajetni akumulatorji preprosto končali na odlagališčih, kar bi prispevalo k slabšemu vplivu na okolje. A pozor – zgodba baterij iz električnih vozil se ne konča s tragičnim pokopom na kupu odpadkov. Namesto tega je propad baterije za električna vozila pravzaprav začetek novega življenja. Ko kapaciteta baterije v električnem vozilu pade pod 80%, ta baterija nato vstopi v drugo fazo (t.i. “second life”) in se uporabi kot zalogovnik energije.
Za reciklažo surovin skrbimo vsi: proizvajalci, potrošniki, pa tudi predelovalci odpadkov
Namen t.i. ponovne uporabe na različnih področjih odpadkov je v ponovni uporabi osnovnih surovin. In tu so v naši zgodbi pravi junaki predelovalci odpadkov. Namesto, da bi izrabljene baterije predali pozabi, pakete baterij skrbno razstavijo, vse komponente – žice, vezja, plastika in dejanske celice – pa so razčlenjene. Govorimo torej o reciklaži baterij.
K ciklu ponovne uporabe močno pripomoremo sami potrošniki (z odgovornim ravnanjem in bolj zelenimi odločitvami), a nismo sami. Zastopstva in proizvajalci avtomobilov igrajo ključno vlogo, saj vzpostavljajo programe zbiranja rabljenih baterij. In širom Evropske unije je vzpostavljenih kar nekaj skrbno vodenih programov, s katerimi tudi EU v sodelovanju z različnimi predstavniki skrbi, da se ponovna uporaba izvaja dosledno.
Mercedes-Benz je v Kuppenheimu (Nemčija) vzpostavil “rudnik jutrišnjega dne”, ki z več kot 96-odstotno stopnjo recikliranja baterij, pošlje surovine nazaj v oskrbovalno verigo.
Kako poteka postopek reciklaže?
Kljub dejstvu, da imajo baterije električnih vozil od 20- do 100-krat več energije kot baterije hibridov, se reciklažna pot baterij, ki poganjajo obe vrsti vozil, ne razlikuje močno. Postopek se začne tako, da se iz baterije izprazni preostala energija. Nato proces vodi do drobilnika, kjer se baterija razdeli na manjše komponente.
Po drobljenju pa nastopi čas za natančen postopek sortiranja. Jekleno ohišje, baker in aluminij se ločijo in pošljejo v recikliranje. Baterijske celice pa so namenjene v nadaljnjo obdelavo (hidro metalurška tehnika) za pridobitev in čiščenje različnih kovin v njih (vključno s kobaltom, nikljem in litijem). Čeprav gre za zapleten in drag postopek, gre za ključni korak na poti recikliranja, ki zagotavlja, da je te dragocene materiale mogoče ponovno uporabiti.
Prikaz postopka reciklaže litij-ionskih baterij podjetja Primobius.
“Recikliranje litij-ionskih baterij ima ključno vlogo pri oblikovanju trajnostne oskrbovalne verige v avtomobilski industriji. S tem ne le zagotavljamo stalne oskrbe z materiali, ampak tudi pomagamo proizvajalcem avtomobilov ublažiti tveganja, ki so povezana z geopolitičnimi šoki in nihanji cen surovin. Poleg tega recikliranje prispeva k doseganju ciljev glede dekarbonizacije in etične oskrbovalne verige, saj imajo reciklirani materiali precej nižje emisije ogljika v primerjavi z novo pridobljenimi materiali,” je za ABmobil povedal Aljoša Antolin, predstavnik avstralskega podjetja Hannans, ki poseduje licenco za uporabo tehnologije podjetja Primobius v določenih delih Evrope.
Dejstvo ostaja, da trenutne stopnje ekstrakcije dragocenih materialov, kot so litij, kobalt in nikelj, niso popolne. A tehnologija se ves čas razvija, vse hitreje in vse bolj učinkovito. Nove raziskave in tehnološki napredek omogočajo, da znanstveniki vztrajno napredujejo na področju izboljšanja teh stopenj ekstrakcije in si prizadevajo, da bi bil postopek recikliranja bolj učinkovit in uspešnejši.
V litij-ionskih baterijah se nahajajo dragocene surovine.
ABmobil je zavezan trajnostni prihodnosti, zato nas novosti s področja reuporabe baterij in njihovih osnovnih surovin izredno veselijo in nas navdihujejo. Z elanom razvoja tako še naprej vztrajno vzpodbujamo naše stranke k prehodu na eMobilnost, kjer lahko najamejo električno vozilo v sklopu storitve Poslovni najem ter jim v mesečnem znesku ponudimo še izgradnjo sončne elektrarne, baterijskega zalogovnika in seveda električne polnilnice.
Skupaj smo lahko okolju bolj prijazni, tudi na področju mobilnosti.